După 61 de ani de ani de carieră, cel mai longeviv avion de vânătoare din Forțele Aeriene Române-supersonicul MiG-21 LanceR și-a îndeplinit cu succes ultima misiune în zbor.
Două dintre aceste aeronave au onorat unitatea buzoiană, la final de carieră.
Ceremonia dedicată retragerii a inclus tradiția trecerii aeronavelor printr-un tunel de apă.
“Cu acest ultim zbor, devizei “IN HOC SIGNO VINCES” , de pe acest patch, îi va urma “WE PREY, THEY PRAY”!
Urez misiune îndeplinită viitoarelor generații de piloți, controlori de trafic aerian, ingineri, tehnici, personal auxiliar în supravegherea, controlul și protecția spațiului aerian al României!” comandor Cătălin Cărăbineanu.
Aeronavele MiG-21 LanceR au scris istorie în Aviația României constituind coloana vertebrală a apărării spațiului aerian al țării noastre, prin îndeplinirea serviciului de poliție aeriană, participarea la exerciții naționale și internaționale,show-uri aeriene, având la manșă adevărate legende și modele de piloți militari.
Forțele Aeriene Române vor trece luni, 15 mai, printr-un moment istoric, în bazele aeriene din țară ce au în dotare acest tip de aeronave: scoaterea definitivă din serviciu, după 60 de ani, a avioanelor MiG-21, în ultima lor variantă, cea modernizată, LanceR. De acum încolo, piloții militari români vor avea la dispoziție 17 aeronave F-16 Fighting Falcon și așteaptă ca alte 32 de astfel de aeronave să fie livrate de Norvegia. În paralel, piloții români visează la avioanele de generația a V-a F-35 Lightning II care vor ajunge undeva după 2030.
Avioanele MiG-21 au intrat în dotarea Forțelor Aeriene Române în urmă cu 61 de ani, în anul 1962, la numai câțiva ani după ce modelul a realizat primul zbor în Uniunea Sovietică. În anii care au urmat, România și-a mărit numărul de astfel de aparate până la aproape 400 de aparate, după unele surse, în variantele constructive MiG-21F-13, MiG-21RFM, MiG-21RFMM, MiG-21M şi MiG-21MF. Ultimul avion a fost livrat de URSS în anul 1982.