Programul „Rabla Local” prin care proprietarii mașinilor mai vechi de 15 ani puteau primi o primă de casare în valoare de 3 000 de lei, fără a fi condiționați de cumpărarea unui vehicul nou, s-a încheiat fără rezultatele așteptate. La nivel național doar 30.000 de autoturisme vechi și poluante urmează să fie eliminate din circulație prin intermediul programului derulat de către Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), în timp ce, la Buzău, puțin peste 500 de mașini au fost înscrise pentru casare.
În ambele cazuri, programul este considerat un eșec, având în vedere faptul că autoritățile alocaseră fonduri pentru 100 000 de mașini, iar la Buzău, Primăria primise aprobare pentru scoaterea de pe străzi a 1 000 de vehicule uzate.
Bani pentru 1 000 de mașini, înscrise jumătate
Primarul Constantin Toma spera ca programul inițiat de Administrația Fondului pentru Mediu prin intermediul administrațiilor locale, să scape orașul de o mulțime de mașini și astfel să fie eliberate locuri de parcare.
„Programul „Rabla Local” s-a desfășurat, la Buzău un pic mai bine decât la nivel național, în sensul în care la nivel național s-au înscris 30 la sută dintr-o sută de mii de mașini, iar la Buzău eram nemulțumit că ne-au aprobat doar 1 000 de mașini și suntem la jumătate. Sunt foarte surprins pentru că, la Buzău îndeplineau condițiile 20 000 din cele 60 000. Deci, e foarte puțin și speram și pentru problema de protecția mediului, dar și pe presiunea pe care o avem cu locurile de parcare. Aceste mașni, mare majoritate sunt parcate pe trotuare”, a declarat Constantin Toma, primarul municipiului Buzău.
„Ar trebui să vină cu vreo 10 000 de euro pentru fiecare mașină”
Dezamăgit de rezultat, dar fără să fi inițiat vreo campanie de informare pe acest subiect la nivelul primăriei, edilul-șef al Buzăului a găsit că este cazul să îi ironizeze pe buzoienii ce nu au vrut să-și dea mașinile vechi pe 3 000 de lei.

„Probabil că AFM-ul ar trebui să vină cu vreo 10 000 de euro pentru fiecare mașină, și atunci toată lumea și-ar vinde mașina”, a mai spus primarul Constantin Toma.
Mașnile abandonate nu fac obiectul programului
Decongestionarea parcărilor nu s-ar fi realizat, așa cu spera conducerea Primăriei, nici dacă „Rabla Local” ar fi mers ca pe roate, deoarece multe dintre mașnile ce ocupă domeniul public nu mai sunt funcționale și nu au fost luate în calcul pentru program. Astfel beneficiul este strict pentru mediu, mașinile vizate având norme de poluare Euro 3 sau inferioare și fiind în circulație.
„Mașinile abandonate nu fac obiectul acestui program de finațare . Aici discutăm despre mașini aflate în circulație, care sunt înmatriculate care au motor, cutie de viteze, merg pe stradă, nu vorbim despre mașini părăsite, pentru că nu finanțăm scoaterea gunoiului din curte”, a declarat la Buzău, Laurențiu Nicolăescu, președintele Administrației Fondului pentru Mediu.

Oficialul AFM a precizat că, imediat după închidrea programului, adică în cursul acestei săptămâni urmează să fie notificate primăriile cu privire la numărul de proprietari înscriși în program, ulerior administrațiile locale urmând să preia, mai departe programul. „Rabla local” este primul program descentralizat al Administrației Fondului pentru Mediu.
Doar după semnarea contractului de finanțare cu primăria, persoana fizică va casa și va radia din circulație și din evidența fiscală autovehiculul uzat, pentru a beneficia de stimulentul pentru casare de 3.000 de lei. Beneficiarul stimulentului de casare se angajează conform ghidului de finanțare că nu va achiziţiona un autoturism cu norma de poluare Euro 5 şi/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare.